Kom ud til en fantastisk Skovens Dag

Søndag den 10. maj er det Skovens Dag, hvor 66 private, kommunale og statsejede skove inviterer til åbent hus. Der er vidt forskellige arrangementer og oplevelser.

Søndag den 10. maj bliver den smukkeste og største Skovens Dag i mange år. Skovene vil stå som orgier i lysegrønt når 66 private, kommunale og statsejede skove inviterer til åbent hus. Der er vidt forskellige arrangementer og oplevelser at vælge imellem:

For børn og alle der vil have action, er der ponyridning, skattejagt, bue- og geværskydning, træklatring helt til tops, hundetræning, snitteværksted, krible-krable ture i skovbunden, rollespil og sauna. Og meget mere.

For dem der vil lytte og tale, er der vandreture med skovens folk hvor man hører og oplever alt det om skoven som man aldrig hører ellers.  Hvorfor ser skoven ud som den gør, og hvad kommer til ske med den?

Bliver du sulten undervejs? På mange af arrangementerne kan du selv lave mad over bål, fx pizza, pandekager, snobrød, popcorn og frikadeller. Hvis du er særligt heldig, finder du et arrangement med vildtkød eller kryddersnaps med skovens urter.

Det eneste man ikke kan opleve på Skovens Dag er at sidde foran computeren.

Tag kameraet med og deltag i fotokonkurrencen om at fotografere skovens fremtid (er det svært at fotografere? Så tal med en skovmand om det). Du kan vinde et spejlreflekskamera og andre flotte præmier.

Uanset hvad man vælger, får man en oplevelse som man ikke får på en skovtur på egen hånd.

Men planlæg på forhånd: Arrangementerne er vidt forskellige og tilbyder forskellige oplevelser. Se dem alle på www.skovensdag.dk.

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og støttes af Nordea-fonden og G. B. Hartmanns Forskningsfond.

”Skovens Dag er en god mulighed for at opleve den nyudsprungne skov, møde skovens folk og få indsigt i, hvad der sker i skoven. Her produceres vores træ, men samtidig rummer skoven en rig natur og mangfoldige muligheder for aktivt friluftsliv”, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden som støtter aktiviteter der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur.

Nordea-fonden støtter Skovens Dag 2013-2015 med 475.000 kr. G.B.Hartmanns Forskningsfond støtter med 400.000 kr.

Baggrund

Skovens Dag er den årlige invitation til danskerne om at se hvad skovbruget laver og hvorfor. Der er nemlig et skævt forhold mellem skovbruget og danskerne:

Næsten alle kender og elsker skoven og får nogle af deres bedste oplevelser i skoven. Men næsten ingen kender skovbruget eller ved hvad skovdrift betyder for skovens udseende, naturen, miljøet og skovgæsterne. Og næsten ingen ved at skovenes træ er verdens mest miljøvenlige råstof og en nøgle til en fossilfri fremtid hvis træerne bliver fældet og skoven dyrket bæredygtigt.

Meningen med Skovens Dag er derfor at øge danskernes viden om skovbrug, glæde ved at bruge skoven og dialog med skovbruget.

Fotos og plakat

Vi stiller 7 fotos til rådighed for pressen til omtale af Skovens Dag. Se og hent dem på http://www.skovensdag.dk/presse.

Tegneserietegneren Frank Madsen har lavet en flot plakat til Skovens Dag. Du kan hente den på www.danskskovforening.dk/media/Skovens-Dag-2015_Plakat-A4.pdf. Det hvide felt i midten er beregnet til at arrangørerne kan indsætte informationerne om deres eget arrangement.