Konsolideringen i den danske træindustri fortsætter

Novopan Træindustri på Djursland har gennem længere tid ført forhandlinger om et salg af Danmarks eneste spånpladefabrik

Novopan Træindustri har gennem længere tid ført forhandlinger om et salg af Danmarks eneste spånpladefabrik. Man har forhandlet med flere potentielle industrielle købere om et salg. Ifølge Børsen har der være tale om tyske Pfeiderer, svenske Swedspan, belgiske Spano og endelig Europas største spånpladeproducent Kronospan. Desuden er der spekulationer om et salg til en kapitalfond.

Imidlertid har man ikke kunne blive enig om prisen på virksomheden og der er nu pause i forhandlingerne hen over sommeren.

Novopan Træindustri er ejet af en række pensionskasser og har efter en årrække med dårlige resultater senest præsteret en omsætning 435 mio. kr. og et driftsoverskud på 28 mio. kr. for 2006. Som de fleste andre virksomheder inden for træindustrien har Novopan Træindustri profiteret af den høje byggeaktivitet i Europa, specielt i Tyskland.

Tidligere har Novopan aftaget store mængder råtræ fra de danske skove, men i de senere år har virksomheden fået op mod 70 % af sine råvarer fra genbrugssektoren.