Mere end 27.000 deltog i Skovens Dag 8. maj 2005

Mere end 27.000 mennesker tog imod invitationen til at opleve livet i skoven i de omkring 70 arrangementer i anledning af Skovens Dag. I år var 43 af arrangementerne i private og kommunale skov.

Alt slags vejr

Vejrudsigten for dagen var ikke lovende, men det holdt altså ikke danskerne tilbage for at deltage i en meget velbesøgt Skovens Dag. Tværtimod kom man godt forberedt til dagens skovtur.

Men Skovens Dag-gæsterne oplevede alligevel næsten alle danske vejrtyper – dejligt varmende forårssol når den er bedst men afbrudt af lokale, voldsomme kortvarige regnskyl eller haglbyger der næsten gjorde jorden hvid. Kun sne er der ikke meldt om. Tilsammen en dag skøn dag, med lidt råt vejr ind imellem.

Det var 11. gang Miljøministeriet og Dansk Skovforening inviterede til Skovens Dag.

Tema: mellem træerne

Skovens Dag arrangementerne var lagt an på at fortælle om skovens biodiversitet, skovens ressourcer og 200 året for Fredskovsforordningen af 1805, som er det grundlag som sikrede den danske skov fra at blive ryddet.

Man kunne derfor opleve skoven set fra havet, være på besøg på et maskinsnedkeri, se hvad der findes i et vandhul i skoven, høre om hvorfor en skovejer har sin skov, se en nyindrettet skovlegeplads eller møde nogle af skovens mange så forskellige grupper af brugere som f.eks. stavgængere, politihunde og børnefødselsdage.

Mange besøgende fortalte spontant, at de havde haft god og spændende dag, og fået et indblik i, hvad man opleve i skoven.

I dagens anledning var der fremstillet et hæfte med information til skovens gæster – og især børnene – om skovens store dyr “Med hår og tænder”. Hæftet, der er gratis, kan bestilles i butikken på trae.dk eller hos frontlinien.dk.

Kontaktpersoner

Skov- og Naturstyrelsen: Forstfuldmægtig Lars Bendix Poulsen, mobil tlf. 25 38 42 98, tlf. 39 47 23 11 fra d. 9. maj 2005.

Dansk Skovforening: Naturvejleder Eva Skytte, tlf: mobil 40 44 54 08.