Mere end 30.000 deltog i Skovens Dag

Danskerne tog godt imod invitationen til at opleve livet i skoven i de over 70 arrangementer i anledning af Skovens Dag den 13. maj 2007.

Danskerne tog imod invitationen til at opleve livet i skoven i de over 70 arrangementer i anledning af Skovens Dag den 13. maj 2007.

Det var 13. gang Skov- og Naturstyrelsen og Dansk Skovforening inviterede til Skovens Dag. Det store besøgstal bekræfter de mange undersøgelser, som viser en stadig stigende interesse for naturen.

Og skovene tog imod på bedste måde – løvskoven er sprunget ud over hele landet, og står om muligt smukkest lige nu med sine lyse, grønne blade. Regnvejret natten til søndag satte sit præg på begyndelsen af dagen, men især i den østlige del af landet blev det fulgt op af godt vejr med sol mange steder.

Og om nogen tog børnefamilierne Skovens Dag til sig. Næste generations naturbrugere kom med mor og far eller bedsteforældre i hånden, i barnevogne og klapvogne, til fods eller på cykel.

Temaet for årets Skovens Dag var Skoven i bevægelse – og spændte over et meget bredt udbud af oplevelser. Man kunne f.eks. se skovningsmaskiner, følge skovens historie fra havbund til frodig skov, deltage i rollespil, gå en tur med eller uden naturvejleder, se ”Skovens Kryb” bevæge sig i vandhuller eller skovbunden, få gode råd til gør-det-selv-folket (brændekløvning, motorsavsfiling), bevægelse i løb eller på gåture mv.

Mange besøgende fortalte spontant, at de havde haft god og spændende dag, og fået et indblik i, hvad man kan opleve i en skov. Og så opdagede de, at skovene kan byde på nogle helt særlige oplevelser – oplevelser som vore børn ikke kan få bag en computerskærm.

Men skovens folk oplevede også, at flere end tidligere ikke bare vil lade sig underholde, men også i høj grad er kommet for at lære.

Flest gæster kom der til arrangementerne i Københavnsområdet/Nordsjælland og i de nord- og nordvestjydske skovområder.

I dagens anledning var der fremstillet et hæfte med information til skovens gæster – og især børnene – om ”Skovens Kryb”. Hæftet, der er gratis, kan fås i Frontlinien, tlf. 70 12 02 11 eller frontlinien@frontlinien.dk. Til skoler kan der leveres klassesæt.

Yderligere oplysninger

• Skov- og Naturstyrelsen: Forstfuldmægtig Lars Bendix Poulsen, mobiltelefon 2538 4298
  • Dansk Skovforening: Informationschef Martin Einfeldt, mobiltelefon 6170 8042.