Portræt af grønt kraftværk vinder Skovens Dags fotokonkurrence

På trods af svingende vejrforhold deltog flere tusinde danskere i Skovens Dag 2017, der er støttet Nordea-fonden.

Hele 75 skovområder landet over dannede søndag den 7. maj ramme om et af forårets helt store naturevents, da Skovens Dag 2017 inviterede danskerne på en spændende og lærerig dag i det fri.

Hvert år stiller danske skovejere og andre organisationer op på Skovens Dag for at vise landets skove frem for befolkningen med arrangementer, der både underholder og oplyser. Målet er at understrege, hvor vigtigt skovbruget og naturen er, og hvorfor vi alle har et ansvar for at passe på det.

I år troppede knap 20.000 danskere op for at blive klogere på deres lokale skov, og direktør i Dansk Skovforening, Jan Søndergaard, glæder sig over den store interesse for vores natur.

”Flere og flere er jo begyndt at dyrke friluftslivet, men det er rigtig dejligt at så mange også vil lære om den natur, de færdes i, og hvordan man værner om den. Større viden er vigtig for at vi kan udvikle skovene til glæde for både ejere og de mange brugere”, fortæller han.

Fotokonkurrence fuld af energi

Skovens Dag 2017 var bygget op om temaet ’Skovens Energier’. I en tid, hvor menneskers forbrug af ressourcer er mere omdiskuteret end nogensinde, har skovens naturlige kraftværk nemlig en vigtig rolle at spille.  For eksempel er træ fra bæredygtigt skovbrug et godt, CO2-neutralt alternativ til fossile brændstoffer.

Årets tema skal også afspejles i de mange billeder, som dygtige fotografer indsender til Skovens Dags fotokonkurrence. Og i år var Skovens Energier i høj grad at føle i de vindende billeder.

Øverst på fotoskamlen endte  portræt af bladets anatomi i modlys. Billedet viser på fornem vis det indre kraftværk bag den proces, der ligger til grund for livet i naturen: Fotosyntesen. Der er en lækker iPad Air 2 på vej til Joachim Mortensen.

Vinder af Skovens Dags fotokonkurrence 2017. Fotograf: Joachim Mortensens.

Vinder af Skovens Dags fotokonkurrence 2017. Fotograf: Joachim Mortensen.

Andenpræmien gik til Claus Moestrup, som er den heldige vinder af en Asphen Extreme kiggert og bogen ’Fugle i Felten. Lene Lorentzen på tredjepladsen vinder et klassisk Trangia Stormkøkken.

Se vinderne og alle de indsendte fotos til konkurrencen.

Også præmier på spil til de kloge hoveder

Som optakt til Skovens Dag 2017 blev årets udgave af den Store Danske Skovquiz lanceret, hvor danskerne kunne teste deres viden om landets skove og skovenes liv og energier.

Mange klarede sig fornemt igennem de 10 svære spørgsmål, og af de bedste besvarelser blev udtrukket fem vindere af en smart rygsæk fra Fjällräven. Tillykke til Signe Holt, Karin Svendsen, Ulla Andersen, Kim Madsen og Mikkel Klarskov.

Skovens Dag er Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og private, kommunale og statsejede skove og vender troligt tilbage til næste forår.