Pressemeddelelse: Kom ud til en fantastisk dag i skoven 4. maj

Private og kommunale skove holder åbent hus, og alle er velkomne til en skøn dag hvor man også kan blive klogere. Og hvor man kan vinde fotokonkurrencen hvis man er god.

Det tegner til at blive den smukkeste Skovens Dag i mange år. Efter det varme forår tør vi love tæt lysegrønne og fantastiske skove over hele landet søndag den 4. maj.

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og private og kommunale skove. Skovens Dag støttes af Nordea-fonden og G. B. Hartmanns Forskningsfond.

ARRANGEMENTERNE

Der er vidt forskellige arrangementer at vælge imellem. Fx:
  • Vandringer med skovejeren. Det er velegnet til diskussionslystne voksne gæster der vil høre hvordan skoven bliver dyrket og hvad der skal ske med den.
  • Store arrangementer med aktiviteter for hele familien – fx træklatring, bueskydning, rollespil, snobrød over bål. Du kan se dyrehaver og komme ud at cykle med Cyklistforbundet og gå med Vandrelauget.
  • EUs klimakommissær Connie Hedegaard deltager i åbningen af en nyplantet folkeskov i Fløng vest for København og taler om globalt klima.

Find et arrangement som passer dig www.skovensdag.dk/arrangementer og på www.facebook.com/skovensdag.

FOTOKONKURRENCE

Alle dagens gæster på Skovens Dag udfordres til at fotografere årets temaet: ”Skovens folk”.

De bedste chancer for et godt fotografi får man ved at tale med skovens ejer og ansatte om hvad de gør, hvad de vil og hvad de kan. Jo bedre man kan fotografere dét, jo bedre chancer har man for at vinde førstepræmien.

Du kan også vinde en præmie ved at det smukkeste foto på Skovens Dag.

Læs mere om fotokonkurrencen og hvordan du deltager: www.skovensdag.dk/fotokonkurrencen.

Deltagere i fotokonkurrencen kan vinde:

1. Præmie: Olympus E-M10 14-42mm EZ kit spejlløs systemkamera.

2. Præmie: Olympus E-PL5 14-42mm kit spejlløs systemkamera.

3. Præmie: Olympus TG-850 kompakt kamera.

TEMAET “SKOVENS FOLK”

Hvem er skovens folk?

Danmarks skove er bygget af skovejere, skovarbejdere, skovfogeder, skovridere, vildtforvaltere og skoventreprenører. Alle disse skovens folk har også skabt den faglige viden der bærer dansk skovbrug.

I vore dage er der endnu flere slags folk i skovene: Naturvejledere, lærere, terapeuter, foreninger. Og så er der alle skovenes mange gæster.

På Skovens Dag kan du høre om folkene i din skov:

• Hvem ejer skoven? Hvorfor vil de eje den?
  • Hvem arbejder i skoven? Hvad laver de?
  • Hvem bruger skoven? Hvad får de ud af det?

Se mere om skovens folk – ejerne, de ansatte og gæsterne – i dette fakta- og inspirationspapir: https://www.danskskovforening.dk/media/tema-skovens-dag-2014.pdf

MENINGEN MED SKOVENS DAG

Skovens Dag er den årlige invitation til danskerne om at se hvad skovbruget laver og hvorfor.

Der er nemlig et skævt forhold mellem skovbrugets og danskerne:

Næsten alle kender og elsker skoven og får nogle af deres bedste oplevelser i skoven. Men næsten ingen kender skovbruget eller ved hvad skovdrift betyder for skovens udseende, naturen, miljøet og skovgæsterne.

Og næsten ingen ved at skovenes træ er verdens mest miljøvenlige råstof og en nøgle til en fossilfri fremtid hvis træerne bliver fældet og skoven dyrket bæredygtigt.

Meningen med Skovens Dag er derfor at øge danskernes viden om skovbrug, glæde ved at bruge skoven og dialog med skovbruget.

BAG SKOVENS DAG

Skovens Dag er en god mulighed for at opleve den nyudsprungne skov, møde skovens folk og få indsigt i, hvad der sker i skoven. Her produceres vores træ, men samtidig rummer skoven en rig natur og mangfoldige muligheder for aktivt friluftsliv.

– Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden som støtter aktiviteter der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur.

Nordea-fonden støtter Skovens Dag 2013-2015 med 475.000 kr. G.B.Hartmanns Forskningsfond støtter med 400.000 kr.

FOTOS OG PLAKAT

Vi stiller 7 fotos til rådighed for pressen til omtale af Skovens Dag. Se og hent dem på http://www.skovensdag.dk/presse.

Tegneserietegneren Frank Madsen har lavet en flot plakat til Skovens Dag. Du kan hente den på https://www.danskskovforening.dk/media/skovens-dag-plakat-2014.pdf. Det hvide felt i midten er beregnet til at arrangørerne kan indsætte informationerne om deres eget arrangement.