Prisstatistik for december 2008

Effekten af finanskrisen viser sig nu med al tydelighed og det er specielt konstruktionstømmeret der rammes af nedgangen i byggeriet. Skovbruget står over vanskelige tider, men der er heldigvis lyspunkter at spore.

Effekten af finanskrisen viser sig nu med al tydelighed, og specielt konstruktionstømmeret rammes af nedgangen i byggeriet. Skovbruget står overfor vanskelige tider, men der er heldigvis lyspunkter at spore.

I december fik Skovforeningen indrapporteret en ganske pæn mængde bøg som samtidig var solgt til lidt bedre priser end de seneste måneder. Men specielt energitræet er i vækst i disse tider, og det lægger pres på markedet for både cellulosetræ og emballagetræ.

Løvtræ

Det er værd at bemærke at vi har fået indrapporteret en større mængde bøg end hvad vi har set for december måned de seneste år. Prismæssigt var december 2008 også overraskende god, stik imod de tendenser vi ellers oplevede i træmarkedet på det tidspunkt. Til gengæld er der solgt en rekordlav mængde eg og ask i december måned. Prisen på det eg og ask der blev solgt var til gengæld ganske god, i den fornuftige ende af hvad der er blevet handlet til de seneste år.

Nåletræ

Selv for en december måned er der i december 2008 solgt meget lidt tømmer af, både hvad angår det uafkortede og korttømmeret. Finanskrisen har nu fået ordentligt greb om byggesektoren, og der er stort set ingen efterspørgsel efter vores konstruktionstræ i øjeblikket. Priserne er fortsat godt over 2006 niveau, men der er alligevel tale om et prisfald på rundt regnet 10 % i forhold til de priser der blev opnået da der var allermest gang i byggeriet.

Der er indrapporteret en ganske pæn mængde cellulosetræ i december måned, selv om der har været klare signaler fra papirindustrien og opkøberne om det modsatte. Effekten af det mildt sagt skrantende marked for træ til papirproduktion kommer sandsynligvis klarere til udtryk i prisstatistikken for januar 2009. Men der er grænser for hvor langt ned priserne vil kunne gå, på grund af prisen på andre produktgrupper.

Markedet for emballagetræ presses nu for alvor af energitræet, og det er vel egentlig hovedårsagen til at emballagetræet tilsyneladende ikke har været udsat for større prissænkninger. En logisk konsekvens af finanskrisen og det fald i handlen vi har oplevet, burde ellers være at priserne blev presset ned, og det er de til en vis grad på færdigvarerne. Hvis det er emballageindustrien, som det danske skovbrug er så privilegeret at have som en aktiv medspiller på det nationale marked, som i øjeblikket selv må absorbere denne prisskridning, så må vi inderligt håbe at regeringernes redningspakker på kort sigt vil vise deres effekt. Det ville være et stort tab for skovbruget hvis et par af de store aktører på dette marked ikke overlever krisen.

Energitræet er derimod i medvind, både på kort og på langt sigt. De seneste år er prisen stort set kun gået en vej og vi nærmer os et niveau rundt 250 kr/m3 for energitræ. Vi har endnu ikke i denne vinter oplevet en af de helt store måneder hvor salget af energitræ topper, men konstant lave temperaturer hen over januar og ind i februar burde kunne ses i de kommende statistikker. Selv om olieprisen er faldet i forhold til de ekstremt høje priser for et halvt år siden, så er der stadig god økonomi i at bruge træ til opvarmning.