Regeringen mørklægger skovene

Regeringen hemmeligholder en ny analyse af skovenes økonomi. Skovforeningen finder det uforståeligt og opfordrer til åbenhed. Læs pressemeddelelsen.

Regeringen hemmeligholder en ny analyse af skovenes økonomi.

Regeringen har i dette forår sat et udvalg af embedsmænd til at se på skovenes økonomi og be-skatning. Arbejdet er færdigt, men det viser sig nu at Regeringen, til stor ærgrelse, ikke vil offentliggøre resultaterne. Regeringen siger blot at den vil lade udvalgets arbejde “indgå i en større sammenhæng i forbindelse med forslaget til finanslov for 2006 som Regeringen præsenterer ultimo august.”

– Vi har længe følt at Regeringen ikke tager udviklingen alvorligt i de 70 % af Danmarks skove som er privat ejet. Dette ubehagelige indtryk står meget stærkt nu hvor Regeringen ligefrem mørklægger embedsmændenes faglige og tekniske analyse af skovenes økonomi. Det er uforståeligt. Hvorfor må vi ikke få at vide hvad udvalget har fundet ud af? spørger Dansk Skovforenings formand Lars Wilhjelm.

Imens fortsætter den livstruende krise for det private skovbrug. De private skove taber i gennemsnit cirka 1 million kroner om dagen. Dermed mistes også medarbejdere, viden og mulighederne for at bevare og udvikle de private skoves naturværdier.

– Vi opfordrer Regeringen til at offentliggøre udvalgets arbejde og tage den politiske diskussion med skovbruget. Vis åbenhed og lad skovbruget tage et medansvar, siger Lars Wilhjelm.

Baggrund

• 8. januar rammes de danske skove af endnu en katastrofe: Orkanen vælter lige så meget træ som der normalt fældes på et helt år i Danmark.
  • 11. januar udsender Miljøministeren pressemeddelelsen “Hjælp på vej til private skovejere” og nævner at skovbrugets skattevilkår skal analyseres. 17. januar udsender Miljøministeren en ny pressemeddelse der annoncerer “et udvalg, som sigter mod at forbedre rammevilkårene for privat skovdrift. Udvalget skal blandt andet se på skovbrugets skattemæssige forhold. Arbejdet skal være færdigt inden 1. april 2005.”
  • 17. februar skriver Regeringen i sit nye regeringsgrundlag at den “vil nedsætte et udvalg, som skal vurdere den langsigtede bæredygtighed for skovbrugene og mulighederne for at forbedre de økonomiske rammer, herunder ejendomsbeskatning, for privat skovdrift.”
  • Udvalget fik senere udsættelse til 1. maj – og har forlængst afleveret sit arbejde til Regeringen.
  • Nu vil Regeringen ikke fortælle offentligheden hvad udvalget har konkluderet. 23. maj skriver Miljøminister Connie Hedegaard blot til Dansk Skovforening at ”udvalgets arbejde vil indgå i en større sammenhæng i forbindelse med forslaget til finanslov for 2006 som Regeringen præsenterer ultimo august.”

Kontakt Dansk Skovforening

Formand Lars Wilhjelm: 5444 6261, mobil 2125 2298.

Direktør Jan Søndergaard: 3324 4266, mobil 4020 0597.