Skovens Dag hver dag

Med nogen spænding besluttede Skovforeningen for et halvt år siden at videreføre Skovens Dag efter statsskovenes udtræden:

Ville de private og kommunale skove stille op med arrangementer nok til at fylde en Skovens Dag? Ville folk møde op til arrangementerne? Ville Skovforeningen selv kunne løfte sin del med at koordinere og udvikle begivenheden?

Af to grunde valgte vi at gøre forsøget:

Dels fordi Skovens Dag er så vigtig for skovbrugets synlighed og dialog med befolkningen.

Dels fordi Nordea-fonden og G. B. Hartmanns Forskningsfond generøst tilbød at finansiere arbejdet med udvikle Skovens Dag i private og kommunale skove 2013-2015.

Nu kan resultatet gøres op efter Skovens Dag 5. maj 2013

• 51 arrangementer. Det var endnu bedre end vi håbede. Stor tak til alle arrangører. De har generelt meldt tilbage at de var glade for at være med og havde godt udbytte af det. Der er store variationer i hvor mange timer og penge de enkelte arrangører lagde i planlægningen, markedsføringen og afviklingen af deres arrangementer.

• 8000 gæster. Det er et snit på over 150 pr. arrangement, men med enorme variationer fra arrangement til arrangement. Det var den størrelsesorden vi regnede med, og det var cirka 1/3 af besøgstallet i de år hvor statsskovene var med.

• En velfungerende www.skovensdag.dk, en håndbog for arrangører og en fotokonkurrence for gæsterne.

• 337 omtaler af Skovens Dag i forskellige medier.

Det tegner alt sammen godt for den fortsatte udvikling af Skovens Dag. Vi tror at vi kan få endnu flere arrangementer, flere besøgende og mere synlighed og forståelse for skovbruget i 2014.

Så vær med. Du bestemmer selv hvor stort eller småt dit arrangement skal være. Du bestemmer selv hvad du vil vise. Det vigtigste er at du er med.

Det allervigtigste budskab til skovbruget

Meningen med Skovens Dag er at øge danskernes viden om skovbrug, glæde ved at bruge skoven og dialog med skovbruget.

Det behov har skovbruget hver dag året rundt.

Så brug også nogle af de 364 andre dage til at invitere lokalbefolkningen, foreninger, politikere og journalister ud at se hvad der foregår i din skov og hvorfor. De mange praktiske råd i ”Håndbog for arrangører på Skovens Dag” kan bruges alle dage.