Støt Skovens Dag og øg danskernes forståelse for skovbruget

Tilmeldingerne er stadig åbne til Skovens Dag 2018, og Dansk Skovforening håber, at endnu flere vil byde ind med et arrangement.

Foråret er over os, skovene står i flor og den årlige fejring af det danske skovbrug venter lige om hjørnet.

Den 6. maj er det Skovens Dag. Dagen, hvor skovejere og andre organisationer stiller op for at vise landets skove frem for befolkningen og øge danskernes forståelse for skovbruget, og hvad det har af gavn for både dem selv, miljøet og samfundet som helhed.

Indtil videre har over 60 skove tilmeldt sig med et arrangement på dagen. Det er i sig selv fantastisk, og forhåbentlig kan vi igen i år nå den overvældende opbakning, dagen har haft de seneste år, hvor ca. 80 skove årligt har været med.

Du kan stadig nå at være med

Der er nemlig stadig rig mulighed for at blive en del af Skovens Dag 2018. Tilmeldingerne er åbne helt frem til Skovens Dag, og et arrangement behøver hverken være svært eller tidskrævende at planlægge.

Det er kun så omfattende, som man selv ønsker at gøre det. Nogle byder på en rolig gåtur i skoven og en sludder med interesserede gæster, mens andre planlægger aktiviteter som bålmad, bueskydning, rideture, orienteringsløb og en masse andet.

Det vigtigste er, at skovens folk giver gæsterne en oplevelse og en viden med hjem fra deres dag i skoven, som man ikke kan få på egen hånd. På den måde kan du være med til at øge forståelsen for skovbruget, og hvad det har af gavn for både skovens gæster, miljøet og samfundet.

Årets tema ’Skovens Historie’ er bredt og giver rig mulighed for at få snakket med folk om skovens muligheder og udvikling. Temaet er primært til inspiration, og du bestemmer selv, hvordan du vil eller ikke vil bruge temaet i dit eget arrangement.

Dansk Skovforening har også en håndbog klar med vejledning til, hvordan man bedst og nemmest får arrangeret og afholdt en rigtig god skovens dag.

Sådan tilmelder du et arrangement til Skovens Dag

Den officielle tilmelding er åben. Du kan tilmelde jeres arrangement ved at klikke ind og udfylde formularen her.

Her skal du foruden lidt praktisk info om tid og sted tilføje en beskrivelse af arrangementet; hvad dagen skal gå med, hvad gæster skal være opmærksomme og forberedte på osv.

Du må også meget gerne vedhæfte et foto, enten fra et tidligere Skovens Dag arrangement eller også bare fra jeres skov i det hele taget. Det er med til at vække appetitten for mulige deltagere.

Det ville også være godt, hvis du kunne udfylde formularen hurtigst muligt. På den måde kan dit arrangement komme med på Skovens Dags Danmarkskort.

Når du har tilmeldt jeres arrangement, vil du modtage en mail med en bekræftelse og en vejledning til, hvordan du retter i beskrivelsen, hvis det skulle blive nødvendigt på et senere tidspunkt (tjek eventuelt uønsket mail i din mailprogram).

Link til Skovens Dag

Bag Skovens Dag

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og private, kommunale og statsejede skove.

Dagen er støttet af Nordea-fonden.

Temabeskrivelse

Temaet for Skovens Dag 2018 er Skovens historie.

De fleste træer lever meget længere, end vi mennesker gør. Ofte flere hundrede og nogle gange flere tusinde år. Vores skove er altså fulde af historiske vingesus og spændende minder om menneskets og naturens fortid.

Storslåede stendysser og jættestuer har i nyere tid måttet lade livet for at gøre plads til marker og landbrug, men skovene har beskyttet og bevaret mange af de flotte stenkonstruktioner, der både er symboler for de første danske bondesamfund og gravsteder for historiens gamle konger.

Skovens træer fortæller også selv mange interessante historier. Skovejerne i Danmark har gennem historien plantet masser af egetræer, fordi de giver noget af det bedste skibstømmer. Det fortæller historien om et Danmark, der i århundreder har udforsket, plyndret og handlet på verdens have – med de berygtede vikinger som bedste eksempel.

Men på samme tid minder vores store grantræer fra Tyskland og USA os om, hvordan tilflyttere gennem historien også er rejst den anden vej – og har bragt fremmed natur med sig, som på mange måder har været med til at forme den danske natur, vi kender i dag.

Skovene har altid haft en enorm betydning for os mennesker, og skovenes historie er ikke kun fascinerende. Den minder os også om, hvorfor det er så vigtigt at beskytte og bevare vores skovområder.

For lidt over 200 år siden var kun 2-3 procent af landet dækket af skov. Det var et resultat af udviklingen af Danmark til et landbrugslandskab, hvor der var brug for træ til huse, skibe, brænde, hegn om markerne og dyrene blev sendt ud og græsse i skoven. Resultatet var et overforbrug af skovens ressource.

Derfor etablerede Christian 7 i 1805 Fredskovsforordningen med det formål at frede de eksisterende skove og øge skovarealet. I dag udgør skov omkring 15 procent af det samlede areal, og det er fortsat en politisk målsætning at hæve tallet med yderligere 5-10 procent inden år 2100.

Man har med andre ord fundet ud af præcis, hvor vigtige skovene er. Hvor mange spændende historier, de gemmer på, og hvordan de gennem historien både har beskyttet og gavnet os mennesker.

Alt det kan du og resten af danskerne blive meget klogere på til en Skovens Dag i historiens tegn. Vi ses den 6. maj.