Test din viden om livet i skoven inden Skovens Dag 2017

Søndag den 7. maj er det igen Skovens Dag. Som opvarmning kan hele Danmark deltage i Den Store Danske Skovquiz.

Søndag den 7. maj vender et af årets store friluftsarrangementer tilbage, når skove over hele landet siger velkommen til Skovens Dag 2017. Der vil være arrangementer for enhver smag – og som opvarmning kan hele Danmark deltage i Den Store Danske Skovquiz.

Dagen støttes af Nordea-fonden.

Skovens Dag hylder udelivet og det danske skovbrug ved at invitere danskerne ud i landets skove, hvor der bydes på masser af spændende arrangementer for både børn og voksne.

Man kan opleve alt fra træklatring, træfældning, orienteringsløb og bueskydning til hundeopvisninger, ridning, rollespil, guidede krydderijagter og madkurser over bål.

Uanset hvad man vælger, får man på denne dag en oplevelse, som man aldrig ville få på en skovtur på egen hånd. På www.skovensdag.dk kan man løbende følge alle de arrangementer, der er at vælge imellem.

Test din viden i Den Store Danske Skovquiz

Op til Skovens Dag 2016 blev Den Store Danske Skovquiz lanceret, og også i år får hele Danmark mulighed for at teste deres viden om landets skove – og med lidt held vinde lækre præmier.

www.skovquiz.dk kan man fra den 18. april svare på 10 spørgsmål om skovens liv og energier. De klogeste hoveder er med i lodtrækningen om en lækker Fjällräven rygsæk til den næste skovtur.

Ingen levende dansker kan svare på alle 10 spørgsmål på stående fod, men med hjælp fra for eksempel www.skoven-i-skolen.dk skulle det være til at komme i mål.

Fokus på klima og energi

Quizzen er bygget op omkring temaet for Skovens Dag, som i år er ’Skovens energier’.

I en tid, hvor menneskers forbrug af ressourcer er mere omdiskuteret end nogensinde, har skovens naturlige kraftværk nemlig en vigtig rolle at spille.

Mange mennesker er ikke opmærksomme på, at træ fra bæredygtigt skovbrug er en CO2-neutral energikilde og derfor et godt alternativ til vores traditionelle fossile brændstoffer.  Med Skovens Dag 2017 ønsker vi at sætte træ som klimavenlig energikilde på dagsordnen og øge danskernes viden om skovbruget.

Energi til både planter, dyr og mennesker

Ud over at være en mulig energikilde for mennesker, udgør skovens plantemateriale også en vigtig energikilde for mange dyr – store som små. Små dyr i skovbunden nedbryder plantematerialet og frigør næringsstoffer til jorden, der igen kan optages af planterne og kædes sammen med ny energi.

Til sidst tilbyder skoven også andet end blot kemisk og biologisk energi. Flere og flere mennesker er begyndt at omfavne friluftslivet og mange bruger i den forbindelse skoven som rekreativt område til at genoplade batterierne og samle ny energi til hverdagen.

Skoven er både en uvurderlig energikilde og et sted, hvor man kan samle tankerne og få en pause fra byens trængsel og alarm. Det er derfor, det danske skovbrug den 7. maj bliver hyldet, når Skovens Dag skydes i gang.

Fotos og plakat

Vi stiller fotos til rådighed for pressen til omtale af Skovens Dag. Se og hent dem på Skovens Dags hjemmeside.

Tegneserietegneren Frank Madsen har desuden lavet en flot plakat Skovens Dag. Hent plakaten.

Om Skovens Dag

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og private, kommunale og statsejede skove. Dagen støttes af Nordea-fonden.

Hvert år stiller danske skovejere og andre organisationer aktivt op for at vise landets skove frem for befolkningen. Selv om de fleste danskere kender og elsker skoven, så er det nemlig ikke meget, de kender til skovdriften, og hvad den betyder for skovens udseende, for naturen, for miljøet – og for skovens gæster.

I alt blev der i 2016 stablet omkring 80 arrangementer på benene spredt over hele landet i både private, kommunale og statsejede skove. Det er sammen med deltagerantallet på 25.000 større end nogensinde før, og vi håber på, at Skovens Dag 2017 bliver mødt af samme store opbakning.

Skovens Dag har også en fotokonkurrence, som man kan følge på Instagram under hashtagget #skovensdag og på Skovens Dags hjemmeside.