Til alle danske skove: Vær med på Skovens Dag, søndag 5. maj

I 2013 bliver Skovens Dag anderledes end tidligere: Kun private og kommunale skove deltager. Og der afvikles en åben landsdækkende fotokonkurrence om at illustrere årets tema: Skovens plan.

Kun meget få danskere ved hvilken gavn skovbruget gør for Danmarks skønhed, beskæftigelse, produktion, naturværdier, miljø og folkesundhed. Kun meget få kender skovbruget i det hele taget. Derfor bliver skovbruget fx overset af politikerne med jævne mellemrum.

Vi må selv sørge for at fortælle om skovbrugets gavn og muligheder og for at gå i dialog med omverdenen. Og Skovens Dag er det oplagte sted og tidspunkt at vise den enkelte skovs konkrete gavn.

I 2013 bliver Skovens Dag anderledes end tidligere: Kun private og kommunale skove deltager. Derfor er der brug for mange flere arrangementer end tidligere i disse skove for at gøre Skovens Dag til et landsdækkende tilbud til alle danskere i alle egne af landet.

Skovforening opfordrer ejere og ansatte i alle danske skove til at overveje at afholde et arrangement på Skovens Dag. Arrangementernes indhold er helt op til de enkelte arrangører. Det vigtige er blot at gæsterne oplever den gavn som skoven gør.

Tema og fotokonkurrence i 2013

Temaet for Skovens Dag 2013 er Skovens Plan: Næsten alle Danmarks skove har et formål og 10-100-årige planer for hvad der skal ske. Skovenes planer er usynlige for gæsterne, men planerne er overalt og styrer skovenes udseende. Så det er oplagt at vise gæsterne hvad meningen er med den skov de kan lide: Hvorfor ser skoven sådan ud, og hvad skal der ske med den?

Som noget nyt udskriver vi en fotokonkurrence blandt alle Skovens Dag-gæster om at illustrere temaet.

Temaet giver gode muligheder for dialog om skovens muligheder og udvikling, præsentation af konkrete initiativer og planer samt deltagelse af frivillige organisationer for fx natur, friluftsliv, lokalhistorie og mange flere.

De enkelte deltagende skove bestemmer selv hvordan de vil bruge temaet.

Stort eller lille arrangement?

Antallet af gæster på det enkelte arrangement er mindre vigtigt. Mange private skove får den bedste dialog og de bedste nye netværk på mindre vandreture.

Et arrangement kan derfor gennemføres enkelt, billigt, uhøjtideligt og med stor succes. Tommelfingerreglen er at gæsterne skal have en oplevelse som de ikke ville få på en skovtur på egen hånd. Ofte er et par timers vandring med en engageret skovmand rigeligt til det.

Skovens Dag får også opmærksomhed i pressen og i lokalsamfundet. Et arrangement kan sprede viden om skovens og skovbrugets vilkår, sprede positive holdninger til skoven og skovbruget – og markedsføre produkter som fx brænde, juletræer og ridning.

Skovforeningen kan hjælpe med ideer, erfaringer, tal og fakta som kan bruges til planlægning af Skovens Dag.

Markedsføring

Skovforeningen står for den centrale markedsføring, blandt andet på www.skovensdag.dk (ny version er klar i foråret 2013) og overfor landsdækkende medier.

Vi laver en plakat hvor arrangører selv kan tilføje de praktiske detaljer om deres egne arrangementer.

Den lokale markedsføring, fx kontakt til den lokale presse og opsætning af plakater, sørger de enkelte arrangører selv for, og Skovforeningen kan hjælpe med gode råd.

Tilmelding

Send en uforpligtende mail, hvis du er interesseret i at afholde et arrangement på Skovens Dag 2013. Så hører du fra os.

I løbet af foråret vil du nemt kunne lægge detaljer om dit arrangement ind på www.skovensdag.dk. Så kommer arrangementet med i den landsdækkende markedsføring af Skovens Dag.