Tilsagn til skovrejsning senest uge 14

Landbrugsstyrelsen har netop meldt ud, at de har nået 65% af tilsagnene til privat skovrejsning. Samtidig har Miljøstyrelsen melddelt, at de forventer at kunne give fredsskovspålæggelser inden for 14 dage fra de modtager sagerne. Måske når vi alligevel nogle forårsplantninger i år.

Landbrugsstyrelsen har sendt en nyhed ud om, at de har givet tilsagn til knap 180 ansøgninger ud af de 279 indkomne. De regner med at de resterende ansøgninger vil blive behandlet inden udgangen af uge 14. Årsagen til forsinkelsen er primært, at der i 48 af sagerne skal laves en særskilt vurdering i forhold til hvorvidt det kan kategoriseres som sammenhængende skov. Landbrugsstyrelsen er i gang med en ny juridisk og revisionsmæssig gennemgang af netop de sager.

Har du endnu ikke modtaget dit tilsagn til privat skovrejsning, kan du forvente, at der kommer noget høringsmateriale på portalen, så hold gerne et vågent øje der.

Miljøstyrelsen lover hurtig sagsbehandling

Vi har talt med Miljøstyrelsen, der oplyser, at de forventer at kunne klare sagsbehandlingen af fredskovspålæggelsen på under 14 dage, fra de modtager sagerne fra Landbrugsstyrelsen. Vi håber derfor, at der når at blive nogle projekter klar her til forårsplantningen.

Fortsat fokus på fremdrift

Dansk Skovforening er stadig i løbende kontakt med Landbrugsstyrelsen i forhold til tilsagn og udbetalinger på betalingsordningerne. Senest har de lovet også at have fokus på ændringsansøgningerne, så de hurtigt kan komme igennem systemet.