Tør dig bagi med god samvittighed

WWF påstår i dag at skove skylles ud i toilettet og at danskerne bruger alt for meget af verdens skove når de køber toiletpapir. Historien er, heldigvis for skovene, forkert.

I dag har WWF Verdensnaturfonden sendt en uhyggelig historie på gaden: ”Skove skylles ud i toilettet”. WWF siger:

Danskerne hiver flittigt i rullen og bruger alt for meget af verdens skove, når de køber toiletpapir.

Historien er, heldigvis for skovene, forkert:

• Det papir som danskerne tørrer sig med er lavet af træ fra Danmark, Sverige, Finland, Norge og de øvrige lande omkring Østersøen. I disse lande er der masser af træ i skovene, og der kommer mere og mere hvert år.
  • Det er rigtigt at der forsvinder regnskov hvert år. Men det er ikke på grund af toiletpapiret. Toiletpapir bliver ikke lavet af regnskovstræ.

Ifølge WWFs egne tal bruger hver dansker 13 kilo toiletpapir, køkkenrulle og lommetørklæder om året. Det bliver 70.000 ton for alle danskere – og det er langt, langt mindre end blot de danske skoves årlige tilvækst. De danske skove vokser med et par millioner ton træ hvert år.

I hele Europa og Nordamerika er der et enormt overskud af træ, og det bliver større for hvert år, selv om europæerne og amerikanerne er så flittige til at tørre sig bagi. Det europæiske skovforskningsinstitut EFI udsendte i 2003 en prognose for Europas skove frem til 2050 som viste at skovene vil bugne endnu mere af træ og at der er brug for en politisk indsats for at øge brugen af træ.

Det er rigtigt at når først træet har været brugt som toiletpapir og skyllet ud, bliver det hverken genbrugt eller brændt eller gør gavn på anden måde. Men så har det jo også allerede tjent et fornemt formål, nemlig at holde danskerne – og alle andre mennesker der bruger toiletpapir – rene.

Og det er ikke noget problem for skovene: Der er masser af træ til formålet, og der kommer mere og mere.