Undersøgelse af danskernes holdninger til affald i skoven

2/3 af danskerne synes at der ligger meget affald i skovene. 98 % synes at det er et problem. 2% siger at de selv smider affald. Næsten alle skovenes ejere og ansatte har problemer med affald, og halvdelen mener at problemet er stigende.

2/3 af danskerne synes at der ligger meget affald i skovene. 98 % synes at det er et problem, især fordi det er grimt at se på. Kun 2% oplyser direkte at de smider affald, og det er mest ret uskadelige typer affald.
95% af skovenes ejere og ansatte oplever problemer med affald i skovene. Over halvdelen mener oven i købet at problemet er stigende. Emballage fra mad og drikke udpeges som det største problem, med store aflæsninger som nummer to. Mange private skove ved ikke de kan få erstatning for større skader og i visse tilfælde for fjernelse af affaldet.
Undersøgelsen af gennemført af Hold Danmark Rent i samarbejde med Dansk Skovforening og Naturstyrelsen.
Læs artiklen om undersøgelsen fra Skoven 10/2009: Affald i Skov – danskernes holdninger (PDF-fil).

Skovforeningens holdning i sagen

Læs lederen fra Skoven 10/09: Folket imod skovsvineri.

Fotokonkurrence om affald i skov

Tag et foto af affald i skov og send det til Hold Danmark Rent. Hvis du sender inden 15. november 2009, kan du vinde smagfulde præmier.

Om Hold Danmark Rent

Hold Danmark Rent er en erhvervsdrivende fond som skal mindske problemet med henkastet affald og forandre danskernes syn på at smide affald. Læs mere om Hold Danmark Rent på deres hjemmeside.