Velkommen til Skovens Dag – søndag den 13. maj 2007

På søndag er der Skovens Dag. Der forventes mellem 30.000 og 40.000 gæster til de over 70 arrangementer i både private og offentlige skove.

For 13. gang byder de danske skove velkommen til Skovens Dag. I år afholdes den på søndag den 13. maj. Mellem 30.000 og 40.000 danskere plejer at deltage i Skovens Dag.

På Skovens Dag slår skovene døren op og viser hvad der sker bag de grønne kulisser. Over hele landet vil der i private, statslige og kommunale skove være et væld af aktiviteter og oplevelser som befolkningen kun kan få denne ene gang om året. Skovens Dag er også en enestående chance for at møde skovens folk. Dagen arrangeres af Skov- og Naturstyrelsen og Dansk Skovforening.

Der afholdes over 70 arrangementer på søndag. En del af arrangementer kan man se via Skovens Dags hjemmeside, men der er også en del arrangementer som kun er annonceret lokalt.

Temaet for Skovens Dag i år er ”Skoven i bevægelse”. Bevægelse kan i den sammenhæng bl.a. være:

• træet fra frø til forbruger
  • skove der ændrer udseende fordi man driver skoven på en ny måde
  • skovgæsters aktiviteter som løbeture, rideture, rollespil og cykling
  • … og en masse andre ting

Det er en god ide at have en madpakke med – mange steder kan man dog lave mad over bål, bage snobrød og smage på skovens spisekammer.

Til Skovens Dag udgiver Skov- og Naturstyrelsen og Dansk Skovforening igen – for 7. år i træk – et hæfte til især de yngste klasser i skolen. I år handler det om Skovens Kryb. Sammen med de foregående 6 hæfter i samme serie er serien nu trykt i cirka 750.000 eksemplarer. Det skyldes især at skolerne har taget hæfterne til sig, fx i fagene natur/teknik og dansk.

Yderligere oplysninger

• Martin Einfeldt, Dansk Skovforening, telefon 3324 4266, mobil 6170 8042, mail me@skovforeningen.dk
  • Forstfuldmægtig Lars Bendix Poulsen, Skov- og Naturstyrelsen, telefon 7254 2311, mobil 2538 4298, mail lbp@sns.dk.