Vinderne af Skovens Dags fotokonkurrence er fundet

Pressemeddelelse fra Dansk Skovforening

Alle gæster på Skovens Dag søndag den 5. maj blev udfordret til en fotokonkurrence. Vinderen blev et morgenbillede af råddent træ og flot tømmer.

Hundreder af fantastiske skovfotos

I alt 223 fotos blev indsendt til konkurrencen som havde et svært tema:

”Skovens plan – den usynlige hånd på rattet.” Skovenes planer er usynlige for gæsterne, men planerne er overalt og styrer skovenes udseende. Hvordan fotograferer man det? Hvordan fotograferer man meningen med en skov, hvorfor den ser ud som den gør, og hvad der skal ske med den?

1. præmie: Flersidig planlægning i Ledreborgskoven

Vinderbilledet er taget af Claus Oreskov i Ledreborgs skov, Midtsjælland. Det viser de vidt forskellige værdier og kontraster der fremmes ved flersidig planlægning af skove:

Stammer og grene ligger og rådner for at fremme biodiversiteten. Store krogede løvtræer står og er smukke og gavner biodiversiteten. Og flotte rette grantræer står og vokser sig til at blive tømmer – verdens bedste byggemateriale af verdens mest miljøvenlige råstof. Billedet er taget i tidligt morgenlys. Skovens Dag i Ledreborg blev afholdt allerede kl. 7.00.

2. præmie: Selvsåning af nåletræer i Rye Nørskov

2. præmien går til Peter Bro for et smukt og markant fotografi af en smal rydning til selvsåning af nåleskov i Rye Nørskov, Midtjylland.

Fotografiet viser tydeligt at her er sket noget i skoven – og at der ligger en plan bag ved.

3. præmie: Anemone i Anemonerne i Folehaven

3. præmien går til Daniel Kierulff-Hansen for et foto af sin datter i Folehaven, Nordsjælland.

Fotografiet repræsenterer alle de mange gode fotos der er sendt ind til konkurrencen, uden at de nødvendigvis viser noget om skovplanlægning.

Dette foto er fantastisk fordi alle bliver glade af at se på det.

Præmierne

Canon har doneret konkurrencens præmier – et digitalt spejlreflekskamera, et zoomkamera og en fotoprinter.

Bag Skovens Dag

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og private og kommunale skove.

Skovens Dag støttes økonomisk af Nordea-fonden og G. B. Hartmanns Forskningsfond.